Archive for the ‘Artikelen’ Category

Artikelen De filmmaker als publicitair wapen

0 Comments

Enkele dagen geleden is James Cameron aangevallen door Amerikaanse antirokers. In zijn Avatar verschijnt namelijk een personage dat rookt. En openlijk roken in een film, dat is natuurlijk smeken om heisa. Gelukkig kwam regisseur James Cameron direct na de aantijgingen met een verdedigende uitleg op de proppen. Hij wijst met de slechte eigenschappen van het personage slechts op de nare, ongezonde leefgewoonten die gamers er in zijn optiek op nahouden. Verstandige uitleg van de regisseur?

Avatar duurt een kleine drie uur. De productie heeft een ruwe vierhonderd miljoen dollar gekost. De regisseur heeft drie jaar aan de film gewerkt. En we mogen er van uit gaan dat James Cameron als regisseur is aangetrokken omdat hij uitblinkt in het maken van moeiteloos begrijpbare films. Is het dan niet een beetje jammer dat deze Hollywoodgrootheid zijn nieuwste creatie nog eens via andere media moet verdedigen, nuanceren, onderbouwen of tegenspreken?

Het werk van een regisseur bestaat grotendeels uit het maken van keuzes. Keuzes die erop gericht zijn om het verhaal zo goed mogelijk te vertellen. En die keuzes gaan niet alleen over grote, voor de hand liggende zaken zoals te casten acteurs of te gebruiken formaat. Maar juist ook over minder opvallende issues.

Bijvoorbeeld of een personage links- of rechtshandig is. Of hoe vaak het woord ‘nee’ in de film voor kan komen. En of er wolken in de lucht zichtbaar mogen zijn. Want de kleinste details hebben -vaak onderbewust- effect op de gehele verhaalbeleving van de toeschouwer. Dus ook of een personage rookt of niet. Een ervaren regisseur als James Cameron weet dat en is gewend om zulke keuzes te maken. En dat doet hij dan ook verdienstelijk.

Of is dat precies de reden waarom de antirokers steigerden bij het zien van een paffende Sigourney Weaver op het grote scherm? Heeft Avatar zo’n overweldigende, betoverende impact dat de film ook mensen bezighoudt die in eerste instantie niet tot de doelgroep behoren?

Afgaand op het karakter van de film lijkt de nieuwe Pocahontasverfilming Avatar vooral als trailer voor het computerspel te dienen. En dus gericht op gamers. Die, in de visie van Cameron, roken en ongezond leven. Moet een regisseur zijn film willen verdedigen tegen fanatici ver verwijderd van de beoogde doelgroep?

Vanuit publiciteitsoogpunt is Cameron’s verdediging zonder twijfel een slimme zet geweest. Een kort mailtje van zijn hand was genoeg. Er zijn al tal van artikelen en blogs te vinden over de verdedigende woorden van de beroemdheid. Maar inhoudelijk blijft het een beetje jammer dat een regisseur zich buiten de eigen film om verlaagt tot het verdedigen van een narratief element. Tegenover fanatici. Die kennelijk niet in staat zijn de keuzes van een regisseur in perspectief te zien.

Zij zijn dan ook de echte winnaar in dit verhaal. De antirokers hebben in een gefilmde sigaret een duidelijke publiciteitsmogelijkheid herkend en die succesvol aangegrepen. Door de geweldige timing (begin van een nieuw jaar waarin wereldwijd rookverboden worden aangescherpt) lijkt het erop dat de tabaksbestrijders hulp hebben gehad van een scherpe communicatiepief. Zo is het ze, zonder inhoudelijk iets van het medium film te beheersen, gelukt de keuze van een beroemde regisseur voor hun zaak in te zetten. En wereldwijd een miljoenenpubliek te bereiken.

Tags: , , , , , , , , ,